Att skapa en lantlig jul

publicerat i Allmänt, Idéer, jul;
Jul är ju min favorithögtid, december har för mig alltid varit magi. Jag tänkte dela med mig av mina tankar kring att skapa en lantlig jul, en Madicken/Kajsa Kavat-jul. 

(null)

(null)

Rött, beige och mossgrönt
Jag har haft perioder i livet då allt julpynt skulle gå i vitt eller silver. Men nej, riktig jul för mig är röd! Inte skrikröd, men den här juliga röda, som juläpplen. Blandat med beige och detaljer av mossgrönt. 

(null)

Jute och andra naturmaterial
Jute i mängder! Jag är ett stort fan av det året om men just runt jul kan man ösa på lite extra och använda det överallt, jutesnöre kring julklapparna, hänga pepparkakor i, eller knyta en rosett jutesnöre kring  en flaskhals. Juteväv som duk, kring granen eller som rosett på kransen. Andra naturmaterial är också fint att använda sig av i juldekorationen eller juldukningen. Här har jag virat in granen i juteväv och dekorerat med den lilla träbiten med stämplade skriskor på som min mamma gjort. 

(null)

Granris
Ja ett självklart val hos många i juletider. Oftast i blomlådorna, men det är dessutom fint att använda som "centerpiece" i dukningen, med ett par guldiga ljusstakar på. Snyggt även bara att knyta ett band kring några grenar och hönga på dörren, en alternativ "krans".

(null)

(null)

Sigill
Här handlar det mycket om att just ta sig tiden till att sitta i lugn och ro för att smycka julklapparna lite extra med ett sigillmärke. Jag kan tycka att det blir en avkoppling i den julstress som lätt kan drabba många i december. Istället för att stressa ihop massor av småpresenter bara för att köpa så köp mindre men lägg ner mer tanke bakom, och kärlek. Ett välinslaget paket med ett fint sigill på, sådär tjusigt att man nästan inte vill öppna det för att förstöra det. Har man mot förmodan inte tid eller lust att göra äkta märken så finns det färdiga att köpa, det gör trots allt mycket bara att man tänkt på den lilla detaljen. 


(null)

(null)

Nissar
Just jultomtar har jag inte många av, men nissar däremot. Det är ju ändå de som hjälper tomten att spana, så att man är snäll och gör sig förtjänt av julklappar. Jag bara älskar dessa små kit med nissedörrar som säljs lite överallt just nu, Nissen har ju flyttat in hos oss nu i december för att hålla koll och rapportera till tomten. Och inte att glömma - Mailegnissarna, mina favoriter! De kan man placera lite vartsom i hemmet! 

(null)

(null)

Doftande ting
Ät, baka, pynta, dofta! Ett pepparkaksbak om året är en tradition här hemma, med julmusik i bakgrunden, alldeles för mycket deg i magen och doften! Doften av pepparkakor! Jag pyntar alltid med några i köket för att det ska lukta jul hela december. Och Hyacinter! Finns det någon mer juligare doft än just Hyacint? 

(null)     

(null)

Taggar: Hyacint, Jul, Lantlig jul, Lantligt, Nissar, Nisse, Pepparkakor, Tomten, lantliv;

Kommentera inlägget här :